> >

Bara Hari Ini

albanjari onlineV2

Bara 1 - apsal tak maki tokey bas ?

Tuesday, October 12, 2010 ·

Bas Ekspress ? Bila berlaku tragedi - tuding sana tuding sini, salah itu salah ini. Bangsat la tokey bas ! Yang mati penumpang. Bila banyak mati - media terus belasah pemandu bas. Pasal apa tak pi belasah tokey bas tu..!! Bodoss..!! BARA gua pagi ni !!


Ada sapa tahu berapa gaji pemandu bas ekspress ? basic beb, basic pay depa ? Sama macam gaji operator kerja kilang. Tau kaa ? Tu pasal drebar bas ekspress bawa bas macam hantu. Depa terpaksa KEJAR trip bagi cukupkan duit utk hidup. Walau nyawa sendiri dan penumpang jadi taruhan ? Ragu - pi apply la jadi drebas bas. Apa tokey cakap sama lu orang. Macam cikai, itu jam baru hangpa tahu dilema seorang pemandu bas.

Apsal kerajaan tak draf gaji minimum untuk pemandu bas ? Depa tu tak penting kaa ? Cuba letak gaji asas depa tu RM1500 sebulan tak masuk overtime dan elaun trip. Sure pemandu bas akan cool dan safely drive. Ini letak basic RM450 macam pelir laa lu tokey bas !! Tokey bas pakai ferrari, pemandu bas paling best hanya boleh pakai viva atau kenari 3rd. hand. Yang brutal mampu pakai waja tapi waja 'piang'. 

Fikir la dengan akai - bukan pikir guna akai tokey bas. Ikut pikir akai tokey bas - esok lusa bukan 15 yg mati  - 3 dozen lagi akan terbang di lebuhraya..jadi 'mangsa' keadaan.  Bodosss ! Tu belum lagi nak cerita tokey bas yg tamak kedekut, gua boleh cerita sini pasal ofis tokey bas tu selang 3 bijik jer dari tempat gua..! Hoi..tanya juga berapa ramai tokey bas bela 'gangster' dan  'cikgu' ?? untuk jaga bisnes depa ? Bangang !!

Ezza Erisa kata pula : Salah Siapa ?
Orang sibuk cari salah siapa kan? Asal eksiden ngeri je sibuk cari salah siapa? Kalau kenderaan tu pengangkutan awam (bukan awan) habislah semua dengan CEO syarikat bas pun disalahkan. Bagi aku it plain simple. Yang salah tu ialah PEMANDU itu sendiri. Siapa yang tekan minyak? Siapa yang bawak laju sampai mencecah kelajuan tak sempat brek? CEO? Polis? JPJ?

Dalam kemalangan ngeri yang berlaku pada tarikh orang sibuk nak pergi angkasa tu, takyah la nak gebang lelebih. Yang salah tu pemandu. Horrible driver! Pemandu bas di lebuhraya berlagak macam tuhan. Kebal. Naik minyak cam gajah tengah marah. Siapa pengguna lebuhraya tahu la camne corak depa bawak bas depa tu. Kalau aku bawak 100kmj, dapat dipotong dengan cemerlang oleh bas, do the math la. Berapa speed depa bawak. Padahal kat belakang bas tertulis 'Had laju 80/90' Mean jalan biasa 80kmj. Lebuhraya 90kmj.

Itu belum kat Genting Sempah lagi tu. Jalan corner baring, dia pun sibuk nak korner baring. Kita pula yang ngeri tengok dia corner baring. Huh.

Mungkin penguatkuasaan JPJ patut diketatkan, ubah priority dari mengejar plat nombor kereta tak ikut spesifikasi dan juga kereta tinted lebih kepada buat pemantauan kepada kenderaan perdagangan. Kerana sekali eksiden, jumlah kematian bukan 1-2orang. Ramai. Ngeri pulak tuh. Putus-putus kepala bagai.

PS: Tak boleh ke install speed cut kat bas neh? [ sumber link

0 comments:

10 Bacaan Popular Terkini Bikin Hati mem'Bara'

BARA Followers

sekutu blog BARA - MUST CLICK

Nota : BLOG alBanjari Online versi asal (http://politikbanjar.blogspot.com) masih dalam rawatan ICU di Pusat Pakar Google US, demi kesinambungan perjuangan - blog sementara ini dibangunkan untuk penulis terus memblog. Sokongan anda sangat dihargai. Takbir !

TENTANG BLOG INI - BARA

Blog ini dibangunkan bukan sekadar untuk cerita POLITIK. Belasah keliling jika terbit rasa BARA di hati. Terbitan artikel di blog ini mengandungi unsur-unsur 18SG dan 18SX. Hanya kepada yang berani saja dialu-alukan membaca dan melayarinya. Jika hati anda tiba-tiba mem'BARA' jadilah followers blog ini segera. Jangan malu - editor BARA.


JUMLAH PELAWAT BARA (online now !)





TUAN TANAH - LUAS KEBUN 300 EKAR

<br>